>

Friday 8 November 2013

Checklist sebelum keluar rumah (bagi kaum pompuan)

Assalamualaikum

Aku taktau nak buat intro macam mana, semua aku buat pastu rasa boring gila pastu aku delete. Dah banyak kali kot sampai aku bengang sorang sorang. Sebelum aku stress baik aku straight to the point ja. Petang ni aku nak tulis checklist pemakaian sebelum keluar rumah. Kira cam hang takleh keluar rumah kalau tak lengkap semua ni. Tediaa.

1)   Firstly, pakai tudung menutup dada. Dada kan aurat. Cekci gila. Eee malu la kalau Bang Leman sebelah rumah nampak. Kita taktau apa yang ada dalam palotak dia. Haaa jeng jeng jenggg.

2)   Pastu, kalau tudung tu jarang, hang kena pakai inner neck sebab leher pun aurat jugak. Dosa besar kalau bukan muhrim tengok. Kebanyakan tudung bawal memang jarang walaupun kaler gelap. So, inner neck ni kira cam benda wajib pakai la kalau pakai tudung bawal atau shawl atau apa-apa jelah yang jarang. Pointnya : LEHER WAJIB TUTUP.

Dibawah adalah contoh inner neck. Kot kot ada yang tak kenai lagi camna ghupa dia. 


ni gambar patung aku curi kat tenet. mohon tuan dia jangan marah.
bukan promote barang pun :(

3) Next, baju yang nak pakai tu make sure tutup montot tau. Aku penah ‘tangkap basah’ sorang mamat ni tengah usha montot sorang awek tu masa dia tengah cakap dengan aku kot! Boleh pulak kan dia buat perangai sebegitu tanpa rasa malu berbuku di dada. And I was like....errrkk. Maigaaadddd maluu gila. Aku taktau nak respon apa. Serious. So awek awek sekalian, mohon totop montot dari pandangan bukan mahram. Nak ka anda dijadikan bahan pemuas nafsu lelaki? Perhh. Terasa murah dak?




4)    Pastu baju tu mestila tangan panjang. Jangan pakai baju tangan pendek pastu pakai handsock. Tak boleh sebab ketat nampak bentuk lengan. Fungsi handsock adalah menutup aurat kalau kalau lengan baju terselak. Bukan sebagai tambahan dekat lengan baju pendek. Kalau mung yakin lengan baju mung dop selok dakyoh paka handsock pun dakpe doh. 


handsock warna warni cecomel. sapa kata pakai hensok tak comel.
malas nak iron haha.

5)    Next, mekap. Hati hati gak pasal ni pun. Takut dah tutup lengkap semua tengok tengok dapat dosa sebab tabarruj. (tabarruj : berhias secara berlebih lebihan) Mekap takmau mau. Biar sederhana cukupla. Mulut jangan merah makngah sangat, bulu mata pelesu tak boleh, sanggul bonggol unta tak boleh, contact lens berwarna rasanya tak boleh jugak kot, gelang kerincincincicng tak boleh. Actually dengan pakaian pun boleh jadi tabarruj. Tapi aku tak sure macam mana yang dilabel tabarruj. Bagi aku, yang manik manik melampau liplapliplap tu boleh masuk kategori tabarruj. Taktau banyak gi pasal ni. Nanti kalau tau inshaallah aku share lagi.




6)     Dah siap siap semua, pakai pulak stoking. Ramai macam amik ringan la dekat aurat kaum Mak Jah yang satu ni, iaitu kaki. Ada aku tengok pakai tudung tutup dada semua dah, tengok tengok kaki bogel. Haipp. Tak boleh camtu adik adik. Namo namoo. Kaki pun aurat. Jangan buat lupa nah. Satgi penat penat tutup semua ingatkan dah settle bab aurat tengok tengok nanti kena azab sebab tayang kaki! Allah. Nauzubillah.

gambar curi

nah checklist dalam versi bergambar :)
So, tadaa. Anda dah siap untuk keluar. Babai!

p/s : Doakan aku untuk final ni. Doakan aku berjaya di dunia dan akhirat :) thanks


12 comments:

  1. Memang list2 yg wajib dan di perlukan.. hehehe

    ReplyDelete
  2. stokin mmg kena pakai yg tebal ke dear?
    selalu nampak akak senior zaman U dulu pakai yang nipis kaler kulit tak pun hitam
    Gud luck to your exam dear
    eh,. wish ni untuk 'toyol' tau, bukan utk ecan
    hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak kesah stokin tebal or tak. asalkan tak nampak kaler kulit :)

      thanks momoy walaupun sy tak paham what did u mean by 'toyol' hehe

      Delete
    2. ecece... buat2 tak faham pula
      hehe.. just joke jer
      org selalu exam bawa toyol
      hehe...mcm toyol tu pula yg masuk exam.
      gud luck utk dia dari tertangkap. hehe


      Delete
    3. oo...hhahaha..kita tak main toyol toyol ni hahaha :P

      Delete
    4. momoy tahu
      saja jer
      jgn amil hati ye =)

      Delete
    5. hehe tauu. btw momoy, entry yang momoy request tadi inshaallah nanti sy try.. entry tadi dah di draft atas sebab tertentu. :)

      Delete
    6. tengkiu dear ecan. Momoy baru perasan tadi kat komen blog avatar ecan dah lain. terus dtg sini. Bagusnya.

      Delete
  3. Ya allah .. Really nice sharing :) i love reading it.. Teruskan usaha ingat mengingatkan tau

    ReplyDelete
  4. nice entry babe. mana nak cari handsock comel tu? :O

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) cuba tanya tuan dia kat instagram @fatihahsohaimi

      Delete