>

Friday 6 December 2013

Matlamat Yang Tak Menghalalkan Cara

Assalamualaikum

Aku dah lama pikir pasal isu isu gambar dalam FB ni. Pasal post gambar tak tutup aurat, pasal share, like. Ada la aku tanya tanya orang yang aku anggap lebih berilmu, pastu ada gak aku baca Ustaz Azhar Idrus punya jawapan. Beliau kata tak boleh sebab tanda macam sokong orang tu tak tutup aurat or buat maksiat. Yup. Like memang tanda suka kan? Suka macam setuju la. Like pun tak boleh, share apatah lagi.

So, dah lama aku tinggalkan Like & Share benda benda negatif ni (tak tutup aurat, gambaq couple tak sah). Aku takmau menumpang atas dosa orang. Dok pulon jaga diri sendiri time upload, punya perati ada dak nampak aurat apa bagai, kalau nampak gagah pi edit pulak kat potoskep, sekali last last menumpang dosa orang sebab Like and Share gambaq depa. 

Cuma ada jugak sekali sekala aku pi Like. Tapi aku ada alasan aku sendiri la. Contohnya orang tu sebelum ni free hair, so satu hari tu dia upload pakai tudung (tapi selimpang nampak dada), aku Like tanda sokong dia dah bertudung walaupun tak sempurna. Aku macam nak bgtau dia aku support dia mula berubah la. Taktau lak apa hukum aku buat macam tu. Huhu. Disebabkan taktau hukum pasni kena elakkan la. Peringatan untuk diri sendiri.

Apa pulak cerita dengan orang yang share gambaq tak menutup aurat sebagai peringatan kat orang lain? Banyak aku tengok, depa nak tunjuk contoh kata pakaian macam kakak ni yang ketat nampak bontot salah, gambaq kakak tu pulak nampak bentuk dada salah. So depa amik gambar kakak kakak malang tu, depa blurkan muka then depa sebarkan. Memang aib inshaallah terjaga sebab muka tutup, tapi aurat tu still terbukak kan? Dosa depa tu lagi bertambahlah kan ramai orang tengok walaupun muka di blur? 

Tapi buat tu untuk pengajaran..

Memangla niat nak bagi pengajaran. Tapi aurat depa tersebar. Aku rasa macam matlamat tak menghalalkan cara la pulak. Better amik ja gambar kartun untuk buat contoh. Kenapa kita kena tambahkan dosa orang? Kadang kadang ada jugak yang sebarkan gambar orang yang dah mati. Bayangkan kalau kita jadi dia, kita nak ka gambar2 tak elok kita disebarkan? Dah mati pun dosa tak benti lagi masuk sebab gambar tak menutup aurat orang pakat dok sebar. Tak kesian ka?



Mungkin ada antara kita yang tak penah tepikir pun benda ni, so boleh la delete kot kalau dah sedar. Atau pendapat aku tak boleh pakai? Huhu. Aku tulis apa yang aku rasa betul. Hukum sebenar aku pun taktau. Ikut logik dengan jawapan UAI tu aku rasa betul la kot pendapat aku ni. Entahla, wallahu'alam. 

Pehh... rasa macam aku sekarang dah jadi ustajah yang sangat serious. Update pasai agama sokmo pastu dengan menggunakan bahasa yang serious pulak tu. Hihi. Takla, aku cuma update apa yang terlintas dekat kepala aku, apa yang aku rasa nak suarakan, yang aku rasa nak share. Lagipun takda salah pun aku rasa. 

Banyak actually nak update sepanjang cuti ni tapi kondisi kurang menyelesakan untuk update blog dan aku takleh nak feel apa benda aku nak tulis. So aku rasa takat ni ja dulu kot. Btw, jom tolong doa supaya banjir di negeri2 Pantai Timur makin surut. Semoga Allah terima doa kita. Wassalam




5 comments:

  1. bila dibaca-baca dan fikir betul juga apa ecan tulis

    ReplyDelete
  2. ohh.. baru tahu .. even dh blurkan muka, tp still aurat tuh dpertonton kan smua, tetap berdosa ye, walau pun sebagai pengajaran? *nak tahu je .. TQ =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ikut apa Ustaz Azhar Idrus cakap, mmg bdosa sebab bagi orang lain tengok aurat. walaupun bukan aurat kita kan, tapi kena gak jaga. Aib orang. huhu. wallahua'lam

      Delete
  3. terima kasih atas perkongsian ini sekali lagi (:

    ReplyDelete