>

Monday 14 April 2014

Yesterday you said tomorrow. Just do it now!

Assalamualaikum

Saudara-mara & kawan-kawan yang aku sayang, yang aku takmau dengar sesiapa pun antara kamu semua yang meninggal dalam keadaan masih melakukan dosa, aku cuma nak mengajak sesiapa yang belum mula, dan nak bagi semangat kepada yang dah mula. 

Alhamdulillah, sorang demi sorang aku tengok yang mula berubah. Walaupun rasa macam perubahan kecik ja; contoh macam dulu tudung selimpang, sekarang dah mula labuh-labuhkan tutup dada walaupun masih tudung bidang 45, sebenaqnya tu satu perubahan yang besaq. Apa yang tak besaqnya dulu nampak dada, haram, sekarang dah menutup. Alhamdulillah, seronok aku tengok. 

Aku sendiri belum perfect. Jauh sangat dari perfect sebenaqnya. Orang ja nampak aku bagus, hakikatnya Allah saja yang tau. Tapi, walau seteruk mana pun diri aku, aku tau Allah maha pengampun. Tu yang jadi penguat aku untuk keep moving forward. Walaupun kerap aku ulang balik dosa, tapi lepastu aku tau masih ada harapan untuk aku mintak ampun. Selagi aku bernyawa, selagi tu ada harapan. 

Sebenaqnya dah banyak kali aku tersasar. Masalah aku adalah aku jenis susah maafkan diri sendiri. Aku jaga diri untuk tak buat apa-apa yang Allah larang. Tapi sekali aku tewas, aku jadi down sangat-sangat. Aku susah maafkan diri dan move on macam tu ja. Aku akan down down down down. 

Tapi Allah maha pengampun. Dia maha penyayang. Dia tetap tak ambik lagi nyawa aku sampai saat aku tulis ni. Dia bagi aku peluang untuk bangkit balik, dan teruskan berjuang memperbaiki diri, mempersiapkan diri untuk bertemu dia nanti. Ya Allah, berilah aku kekuatan. Terlalu sikit yang aku bersyukur. Allah bagi aku banyak sangat peluang. Bukan aku ja, tapi kita semua.

Kawan-kawan yang belum mula berhijrah, sampai bila kamu semua nak tangguh? Aku takmau memaksa. Tapi aku takut kiamat sampai ketika kamu semua masih di alam jahiliyyah. Tanda kiamat dah terlalu banyak. Allahu, tak mungkin takda sikit pun rasa ngeri dalam hati kamu semua kan? Tolong kata ada. Please. Kalau ada, kenapa masih nafikan perasaan ingin berubah tu? Kenapa masih tegakkan ego? Kenapa masih bertangguh melakukan perubahan? Tahukah kamu azab siksa Allah tu tak tertahankan, takkan mampu ditanggung walaupun oleh badan yang katang. 

Ayuh, mulakanlah sekarang. Aku mohon jangan ada yang bertangguh lagi. Mulakan walaupun perlahan. Step by step. Teruskan bergerak. Jangan berhenti. Tolak ketepi apa saja caci maki orang. Pikirkan diri sendiri. Pikir satu ja:

"Aku tak mampu tanggung seksa Allah nanti. Aku takkan mampu. Seksa yang teramat dahsyat. So aku kena buat apa Allah suruh & tinggal apa Allah larang"

Semoga kita lebih kuat. Apa sangatlah godaan dunia ni kalau nak bandingkan dengan seksa neraka & nikmatnya syurga nanti. Jom kita muhasabah diri bab solat, aurat, hubungan dengan Allah & manusia. Banyak lagi sebenarnya. Just buat apa Allah suruh & tinggal apa Allah larang.

Wahai semua, kalau ditakdirkan aku mati dulu sebelum kalian, tolong sedekahkan al-fatihah kat aku. Dan mintak Allah ampunkan segala dosa aku, dan jauhkan aku dari azab seksaNya. Doa semoga Allah masukkan aku dalam syurga Firdaus. Maafkan salah silap aku ya. Halalkan semuanya ya (ilmu, duit, makanan etc). Kalau ada yang takmau halalkan, tolong cari saudara-mara aku mintak depa tolong settlekan. 

Terima kasih semua. 

Klik this link untuk tengok satu video bermanfaat mengenai nak hijrah --> Aku ingin berubah...tapiii.......hmm hmmm

Assalamualaikum

p/s : abaikan tajuk entry ni dan mungkin entry entry lain jugak yang mungkin kurang tepat dan sesuai dengan isi entry. aku sangat lemah bab bagi tajuk. sungguh


2 comments:

  1. ecan...momoy terasa sikit keinsafan bila baca entri nih
    yang lain tak mampu nak berkata apa-apa
    terima kasih untuk peringatan dear ecan

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpa, terasa sikit dalam hati tu petanda kita masih ada iman. alhamdulillah :D

      sama2 saling mengingati :)

      Delete