>

Wednesday 18 June 2014

Mission Possible : My Ramadhan Goals

Assalamualaikum

Lagi kurang 2 minggu nak masuk Ramadhan. Sama ada kita sempat atau tak jumpak Ramadhan tahun ni cuma Allah yang tau. Beberapa hari lepas anak murid mak aku dah pergi dijemput Ilahi. Mungkin beberapa hari sebelum kemalangan dia ada terfikir "oohh..tak lama dah nak masuk bulan posa". Tanpa dia sedar dia tak sempat pun jenguk Ramadhan tahun ni. 

Kita? 

Sama jugak dengan dia, kita taktau bila kita akan dilamar sakaratul maut. Aku pun tak tau sempat dak aku habiskan entry ni. Ajal tak rasis. Ajal tak pilih cuma orang tua yang akan meninggal, cuma orang baik yang akan meninggal. Dakk.. Sesungguhnya semua yang bernyawa pasti akan merasai kematian. Allah dah bagitau awal awal lagi. Tinggal kita ja sama ada nak prepare untuk menghadapi kematian yang pasti so that kita boleh begembira di alam barzakh sana dengan result yang warna berterbangan (baca: flying colors) , atau kita nak buat yokyo'o bejimba kat dunia dan kena tibai palu-palu dalam kuboq nanti. Ni baru cerita dalam kuboq oi, neraka belum lagi.

Okay. Habis sesi tazkirah. 

Sekarang aku nak cerita pasal harapan pula hehe. Aku dah letakkan dalam hati misi yang aku akan sedaya upaya capai untuk Ramadhan kalini. Hidup memang kena ada misi weh. Bila letak target (misi), kita akan usaha untuk capai target tu. Kalau tak tercapai sepenuhnya pun, mesti akan improve dari yang sebelum tu, kan? So, cepat-cepatla letak target untuk Ramadhan kalini. Apa yang hampa nak improve kan dalam diri hampa. Set your goals. And strive to achieve them. Kamon guys!

Ni yang aku target untuk Ramadhan kali ni :

IBADAH, IBADAH, IBADAH : Asal Ramadhan ja mesti tak lari dari mempertingkatkan ibadah kan. Bagus la tu. Bila aku sebut ibadah ni maknanya termasuklah terawih, baca al-quran, tahajjud, solat2 sunat yang lain. Aku nak cuba tambahkan amalan bermula Ramadhan ni. K, aku takmau cakap banyak pasal ibadah sebab aku risau dua benda ; sama ada riak, atau sama ada bukak aib sendiri.

LEBIH JAGA IKHTILAT : Aku tidaklah sosial. Dengan lelaki strangers memang aku tak layan, tak sembang mesra. Kalau boleh aku diam tak reply apa langsung kecuali atas sebab-sebab tertentu. Tapi bila dengan kawan-kawan lelaki yang memang aku dah rapat, adoii. Agak susahla. Sebab baik, sebab dah kenal bertahun. Tapi mulai sekarang aku nak lebih usaha jaga ikhtilat. Baik mana pun, kenal lama mana pun, tetap tak halal. Biaq setakat perlu saja. Pernahkah dengaq cerita Fatimah dok melawak gelak hikhik masa sembang dengan Ali before depa kawen dulu? Dak kan..

EXERCISE !! : Always make time to exercise. Alhamdulillah, sekarang ni body aku rasa lain sangat daripada dulu bila puasa. Aku hampir tak letih langsung. Tak rasa macam puasa. Even kalau tak sahur pun memang aku sangat energetic, walaupun perot rasa sangat lapaq. Aku syak ni efek KColly (well ofkos ni semua Allah yang buat, tapi mungkin melalui KColly). Pasal tu nanti aku buat review okay? :) ngeee. Haa. So disebabkan badan aku yang tak letih letih walaupun di bulan puasa, so aku takleh bagi alasan untuk tak exercise. Bukan susah pun. Yang simple-simple dah okay. 100x skipping satu hari pun dah cantik. Tu tak termasuk exercise secara tak langsung, contohnya masa kemas rumah. Inshaallah, badan lagi sihat nanti. Yay yayy aku eksaiteddd

K, aku rasa yang tu ja kot Ramadhan resolution aku. Berapa hari ja lagi nak masuk Ramadhan. Semoga kita semua sempat. Btw, doakan aku berjaya capai apa aku target ni k. Salam Ramadhan untuk semua. May Allah bless us all! 


2 comments:

  1. yg penting, berwaspada ketika di bazar.. hee..
    selamat berpuasa in advance..

    blogwalking sini.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju sgt pasal bazar tu! hehe. situ saja boleh tambah banyak dosa membazir. selamat berpuasa juga in advance :) semoga kita sempat sampai ke ramadhan tahun ni.

      Delete