>

Friday 23 May 2014

Buku Maksiat

Assalamualaikum

So.. Last two weeks kot aku pi MPH nak perabis baucer buku. Disebabkan aku dah beli banyak buku agama dan motivasi, so aku decided nak ambik satu ja novel biasa. What I mean by novel biasa adalah novel yang kurang bagi manfaat, yang just lebih kepada untuk hiburan aku. 1 out of 10 okay la kan. Cuman satu doang. Masak nga bisa. Jadi aku pun pilih satu buku yang ada kat tempat depa display bestselling books tu. Synopsis best, cover cool. Angkat ah.

Sampaila beberapa hari kat rumah, satu malam tu aku tergerak hati nak baca novel biasa tu. Bukak muka surat pertama. Ohokk ohokk ohokkk. Tersedak air liur kakcan oiii! Yang bener ini novelis. Baca..baca..baca.. Dalam satu malam aku khatam novel tu. Kesimpulannya : Serious pfftt ini novel memang merosakkan gua tak tipu!

Aku tak nafikan cerita dia memang best (walaupun aku rasa main idea cerita ni sama macam Ghost Graduation punya movie). Tapi yang aku sakit dengan novel ini adalah dia seolah-olah menghalalkan maksiat. Okay, aku compare kan dengan novel novel biasa lain aku penah baca. 

Contoh, Ombak Rindu. Harris dalam Ombak Rindu pada mulanya memang jahat kan? Dia langgan pompuan semua tu. Tapi novelis dia letakkan watak tu sebagai watak jahat pada mulanya. Novelis tu sampaikan kat pembaca yang karekter Harris adalah karekter jahat yang tak boleh dicontohi. Banding dengan novel aku baru beli tu, mak aiii.. Aku ingat dah awal-awal dia jahat macam tu, last last nanti dia taubat ka apa. Dak punn. Novelis tu macam tak fokus pasal karekter tu punya perbuatan adalah salah. Dia cuma fokus kat jalan cerita. Sampai kesudah karekter tu still nak berzina macam tu gak. 

Kedua, aku tak puas hati dengan keterbukaan novelis tu dalam berbahasa. Aku terkejut kot bila baca. Like seriyesli novel macam ni lepas untuk dipublish dan dijadikan bahan bacaan umum? Sekarang pulak jadi bestselling book dan aku takleh nak buang syak aku yang salah satu sebab kenapa ramai beli novel keluaran publisher tu adalah disebabkan unsur lucah yang banyak. Aku rasa macam baca novel lucah kot! Seterbuka tu dah eh masyarakat kita sekarang ni? Tulisan lucah yang seolah-olah dapat kebenaran, yang seolah-olah halal kat negara kita ni. 

Lagi, dia letakkan karekter dalam tu sebagai orang Islam. Hidup karekter tu memang penuh maksiat aku tak tipu. Lepastu sampai karekter tu mati, dia jadi hantu. Hantu yang hidup bahagia. Macam takda salah la segala maksiat dia penah buat masa hidup tu. Point aku sekarang, novelis tu buat macam zina tu tak salah. Aku tau tu just cerita. Tapi dengan dia guna semua nama Islam, novelis tu pun aku rasa orang Islam berdasarkan nama dia. Aku jadi tak senang.

Memang benda ni nampak kecik. Maybe some of you akan kata aku ni berfikiran kolot dan sempit. Cuba semua bayangkan, kalau benda benda macam tu kita jadikan makanan jiwa kita. Benda-benda lucah, perkataan lucah dalam bahasa inggeris maybe nampak lagi aummm, maksiat yang dihalalkan, yang dibuat bagi nampak benda tu cool, nampak style la boleh bergaul sedahsyat tu laki pompuan kat sekolah. Laki boleh masuk bilik pompuan, pompuan boleh masuk bilik laki. Boleh tidur sekali. Cikgu yang suruh pulak tu!! Like what the pffttt. Apa yang aku baca niii seriyes aku terkejut. Cukupla novel tu saja yang aku beli keluaran publisher tu. Takkan aku beli lagi. Seolah-olah laburkan duit untuk rosakkan iman. Sebab dengar kata mostly (or semua?) novel keluaran publisher tu adalah berkonsepkan keterbukaan jugak! Nauzubillahiminzalik!! Semoga Allah pelihara iman-iman kita.

Kesimpulannya, kalau nak novel yang banyak speaking (maybe rasa cool bila baca novel macam tu), aku suggest cari novel-novel Hlovate la. English dia way better dari novel merapu lucah tu. Plus dia sangat bagi manfaat, ada makanan berkhasiat untuk roh kita, buat kita ingat Allah, buat kita berfikir. Tu yang kita perlu untuk budak-budak remaja sekarang baca, kalau depa belum ready nak baca betul betul punya buku agama lah maksud aku. Menakutkan tahu bila novel-novel lucah yang seolah-olah memperjuangkan gaya hidup bebas, yang mampu merosakkan anak remaja kita pelan-pelan dari dalam, dihalalkan dan sekarang jadi bestselling books! Allahurabbi. Moga Allah ampunkan kita. 

p/s : Aku mendoakan lebih banyak yang beli novel-novel Abdul Latip Talib masa Pesta Buku haritu. 

1 comment:

  1. bahaya btl la bile terlalu terbuka mcm ni. mcm mane dgn pemikiran generasi akan dtg? rosak! Allah!

    ReplyDelete