>

Thursday 5 March 2015

Traditional Home-Made Scrub

Assalamu’alaikum

Siapa-siapa yang dah lama baca blog aku, ingat lagi dak aku penah tulis kat sini dulu yang aku dapat sekotak besar hadiah dalam tu ada macam-macam? Hee. Bapak best masa tu gila ah tak expect langsung. Thank you so much Momoy!

Manusia mana tak suka hadiah kan. Pompuan mana tak suka barang macam-macam kan.  Memang dah nafsu ke arah tu. J

Haa kan aku ada cerita salah satu barang dalam kotak tu adalah traditional home made scrub jenama Kosmo. Pastu aku janji nak buat blogpost pasal scrub tu. Peristiwa tu berlaku hampir setahun berlalu dah wahahahaa. Teruk nau aku ni. Hihi. Dah lama nak tulis tapi mood tak sampai. Semalam guna scrub tu baru dapat feel.

Yang aku dapat tu adalah scrub kopi and santan.



Cara guna dia senang ja.

1.  Amik satu bekas kecik. Mangkuk pun takpa. Dan juga sudu besar.
2. Masukkan serbuk kopi 2 sudu ke dalam bekas. Jangan segunung sudu sebab nanti lebih banyak. Sesudu biasa biasa ja.
3. Masukkan 2 sudu santan.
4.  Kemudian gaulkan pakai sudu tu hingga sebati.
5. Tonyoh kat semua kawasan yang nak discrub. Biar jap dia meresap dalam kulit. Konon-konon la. Aku imagine camtu.
6. Bilas and tadaaa! Siap. Gerenti terus obsess dengan kulit sendiri like seriously.

Bau dia terbaik lah. Betul-betul bau kopi and santan. Tambah lagi si kopi tu. Bau sangat-sangat. Cuma bila dah guna takdala lekat bau kat kita. Taakk. Pelik pulak kan kalau keluar jalan-jalan orang bau kopi kat kita. Atau bau santan -_-’ Just bila bukak botol and bila guna tu memang bau pehh kekopian yahamat. Bau tak lekat badan ya.

Aku ni jarang-jarang guna scrub tu. So maybe bila lama tak scrub sel-sel kulit mati pun menebal atas kulit kita. Maybe la. That’s how I imagine based on pembacaan-pembacaan pasal fungsi scrub ni. So, bila sel-sel kulit mati banyak, kulit kita pun tak rasa smooth la. Sebab tu kita kena scrub. Bagi hilang segala kulit mati tu di samping boleh guna sental segala jerawat pasir ke apa kat kulit kita. Ramai kan orang ada masalah jerawat kat badan, kat bahu, belakang. Sebab tu kena scrub sekali-sekala. Haaa

Lepas scrub serious ah jadi obsess dengan kulit sendiri. Kita akan keliru adakah ni kulit kita atau kulit bayi. Kita akan rasa sebak sebab tak siapa pun pernah bagitau yang kita mampu untuk dapat kulit macam bayi. Rasa macam impossible. Tapi pehh jadi betul-betul weh. Tu pun kalau anda scrub dengan gigih la. Betul-betul tonyoh seikhlas hati. Lepas bilas serious terbaik. Aura kebayian meresap kedalam jiwa katang. Yang si kopi bertugas untuk menyental segala kekotoran. Si santan pulak bagi lembap. Pehh. Nora bagi 5 bintang!

Tapi efek betul-betul bayi tu cuma rasa beberapa jam jela. Lepastu rasa biasa balik. Maybe sebab santan dah hilang kot. Tssk. Tapi kira okay la kan sebab sel-sel kulit mati dah dibuang. Jerawat pasir blackhead whitehead pun semua dah kena sental. Boleh buat sendiri kat rumah pulak tu. Sesuaila untuk manusia-manusia macam aku ni yang jenis taknak habiskan duit untuk spa.

Sebotol tu aku tak pasti tahan berapa lama. Sejak dapat dulu aku rasa ada dalam lima kali jugak aku guna tapi sampai sekarang tak habis-habis lagi. Kat bawah ni aku masukkan sikit info kat botol dia. Apa-apa hal, nak beli ke apa, nak tanya apa-apa, sila contact Momoy ya. Kat sini pulak ada kalau anda nak tengok produk-produk D Home Spa yang lain. 

Lulur Mandi Biji Kopi: Mengandungi Anti Oksidan yang tinggi untuk menyegarkan badan, melembutkan, memutihkan kulit, menghilangkan kesan hitam pada celah paha dan menghilangkan keletihan (stress). 
Gel Mandian Santan Kelapa : Lulur santan yang dirumus secara semulajadi tanpa menggunakan bahan kimia berperanan untuk menyingkirkan sel kulit mati, merangsang keanjalan kulit dan memberikan kelembapan. Disamping itu, lulur santan berkesan mengurangkan risiko kulit gelap akibat terdedah kepada cahaya matahari. Lulur santan yang mengandungi asid laurik berkesan merangsang pertumbuhan kolagen dalam sel kulit dan bertindak melindungi kulit daripada jangkitan kuman. 
Produk tidak menggunakan sebarang bahan kimia merbahaya atau pengawit. Sesuai untuk semua jenis kulit. 
Kopi : RM15.90 (SM)      RM19.90 (Sabah & Sarawak)     Brunei/Sgd $11.00
Santan : RM12.90 (SM)     RM14.90 (Sabah & Sarawak)     Brunei/Sgd $8.90


No comments:

Post a Comment