>

Tuesday 3 March 2015

There's Hikmah Behind Everything

Assalamu’alaikum

Hai. Memandangkan malam ni aku takda nak kalut kalut dengan assignment kelas, jadi aku membuat keputusan untuk menulis. Ni kira assignment peribadi la since aku memang stress kalau lama-lama tak menulis. Rasa stress tu macam stress assignment tak setel. Over tak aku? Hihi. Padahal menulis blog sendiri ja pun. Doanya supaya nanti bila dah keja passion menulis semakin kuat. Dan semoga passion aku ni jadi jambatan menuju ke syurga Firdaus. Amin..

Siang tadi keluar result SPM. Tu topik aku nak sembang harini.

Aku dulu masalah teruk masa tahun SPM. Teruk yang amat sampai totally lost focus dalam pelajaran. Teruk akademik dan disiplin. Memang out lah. Rasa macam mayat hidup. Menghitung hari nak keluar sekolah. Muka aku mungkin nampak kosong, nampak biasa ja. Tapi dalaman Allah ja yang tau tahap seksa macam mana nak habiskan persekolahan. Sampai keterukan tahun tu membawa kepada result SPM yang teruk. 3A 3B and the rest is history. 

Keluar keputusan UPU, ya as expected, memang aku tak dapat mana-mana tawaran IPTA.

Keputusan matrikulasi : Aku dapat, tapi pure sains (SPM aku pun sains) so aku memang tak nak hadap dah. Tambahan sebab aku tolak matrik adalah sebab aku dapat tau ramai kawan-kawan sekolah dulu masuk matrik yang sama. Aku betul-betul taknak hadap muka-muka zaman sekolah dah. Terlalu perit nak rasa situasi yang sama. Aku nak move on. Aku nak lupakan cerita lama. So kalau nak senang move on suasana kena berubah. Sebab tu aku taknak tengok muka-muka budak SMKAK dah masa tu. Aku nak move on betul betul. So, matrik aku tolak.

Tawaran STPM, pun aku tolak. Sebab sains. Aku trauma dengan akademik teruk sangat masa Form4 Form5. Rasa macam taknak ingat apa apa dah yang berkaitan sekolah.

Ayah suruh apply macam-macam. Bukak paper, ada iklan segala kolej/university, semua ayah suruh apply. Swasta tak swasta tak kira dah. Asalkan nak tengok aku sambung ngaji. Thanks ayah I love you forever. Ummi too!

Sampai satu hari tu aku dapat tawaran masuk Kolej Profesional MARA Indera Mahkota, Kuantan dalam jurusan Diploma in English Communication. Since aku memang suka English. SPM pun English A. Jauh di Kuantan. Takda kawan-kawan SMKAK disitu. Yuran terlalu murah. Tiada pinjaman langsung (bebas hutang 100%). Totally supported by MARA. Elaun bulanan dapat. Aku boleh mula hidup baru yay Alhamdulillah! J

Sambung di KPMIM, hidup tak semudah yang disangkakan. Ada ja orang pikir “English ja pun..kos senang..” Eheh. Jangan pandang rendah weh. Bukan English SPM. Aku pun mungkin jenis boleh menulis, tapi nak bercakap tu tergagap-gagap sebab kat rumah tak practice English. So, dapatlah CGPA only 3.06 masa grad diploma.

Tapi sungguh, bila direnung balik, bukan result tu yang aku nampak hasil daripada belajar di Kuantan. Allah dah tetapkan jalan hidup seseorang tu kan. Aturan Allah tu sangat indah bagi orang yang berusaha. Alhamdulillah, dekat Kuantan lah aku semakin mematangkan diri. Dekat Kuantan aku mula hidup baru sebagai pelajar biasa, bukan pelajar bermasalah lagi dah. Dekat Kuantan aku makin nampak dunia sebenar ni macam mana rupa dia. Dan paling penting, dekat Kuantan lah permulaan aku mula berubah ke arah yang aku harapkan Tuhan redha. Duduk sekolah agama 5 tahun langsung tak terdetik nak bertudung labuh berstokin berhandsock, dekat Kuantan juga rupanya makcik Hidayah piat telinga aku.

Alhamdulillah!

Adik-adik,

Bukan result, bukan kos, bukan kerja yang Allah nak nilai kita sama ada pass masuk syurga atau tak. Allah jadikan kita ni untuk beribadah kat Dia. Makna kata hidup kita ni semuanya berbalik kepada Dia jugak. Takda guna result gempak jawatan besar kalau buat kita semakin jauh dari Tuhan.

Alhamdulillah. Aku bersyukur sangat. Macam ni rupanya jalan cerita hidup aku masa lepas SPM. Walaupun SPM teruk sangat, walaupun tak sambung ke IPTA femes, walaupun kos ‘cuma’ English, tapi melalui jalan ni la aku buka langkah mendekati-Nya. Asalkan jangan give up. Move on!

Kos apa pun yang kita ambik, kembalikan kebaikan tu pada agama Allah. Contohnya, sekarang kan aku dah sambung degree kat UNISEL dalam Masscomm majoring Journalism. So, target aku pasni adalah nak kerja kat syarikat pengeluar majalah ke apa (Karangkraf contohnya). Aku nak menulis benda yang bermanfaat pada manusia. Pada agama. Nak dakwah. Semoga Tuhan redha dengan kerja aku.

Ingat tau adik-adik, jangan sangka orang yang berjaya cuma adalah orang yang jadi doctor, engineer, pilot atau kerjaya glamour yang lain. Tak. Semua orang ada kelebihan kekurangan masing-masing tau. Contoh sorang kawan aku. Dulu dia straight As SPM. Sambung degree Biomolecular. Graduated dengan first class degree. Kira mantop lah sebab kos susah kan. Pastu dia sambung pulak degree dalam Journalism, sama macam aku. Last sem result kami sebijik sebjik. Padahal dia budak bijak, aku cuma 3A SPM. Tapi result sama ja. Bukan aku lekehkan dia. Tak. Dia memang hebat sains. Tapi mungkin dia kurang sikit dalam seni bahasa Inggeris ni. Setiap orang ada kekurangan. Dan aku nampak dia usaha atasi kekurangan dia tu. Semoga kami sama-sama berjaya, amin!

Bidang kerjaya ni terlalu luas tau adik-adik. Jangan sempitkan dengan kata yang bukan doctor tak berjaya. Tak. Dunia ni kena balance. Manusia perlukan macam-macam nak hidup. Kena ada mekanik, kena ada usahawan, ada nurse, ada TNB dan macam-macam lagi.

Apa-apa hal pun, jadikan kerjaya kita tu bermanfaat untuk Islam. Dan jangan cuma pandang tempat kita belajar sebagai tempat dapatkan sijil. Jangan. Pandanglah dengan lebih meluas. Target tinggi lagi, iaitu syurga! Macam cerita aku tadi, aku tak kecewa dapat masuk KPMIM ‘saja’ berbanding kawan-kawan lain yang masuk university hebat-hebat. Sebab aku nampak sesuatu yang jauh bernilai daripada CGPA aku. Kat situlah tempat aku diheret dan dileter makcik Hidayah. Kat situ lah aku amik langkah pertama untuk berhijrah. Kat situlah aku berjaya jadi orang baru. Taknak bersyukur lagikah aku?

Alhamdulillah!

Lastly, doakan aku berjaya di dunia dan akhirat ya. May Allah bless us all. 

p/s : As usual, tajuk entry aku letak mesti tak best/tak tepat dengan isi entry. Lemah betoi weh nak bagi tajuk tajuk nih adoi


25 comments:

  1. Alhamdulillah, mari same2 mntapkn diri.. :)

    ReplyDelete
  2. Bg je tajuk ape2. Asalkan isinye mantop ;)

    ReplyDelete
  3. totally agree! rezeki ada di mana-mana, usaha dengan tak usaha ja. good luck!

    ReplyDelete
  4. Alhandulillah. rasa terkesan dlm hati. momoy doakan dear ecan berjaya gapai apa yg ecan impikan.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum... Saya najihah..saya nak tnya...saya bru dpt tawaran utk temuduga English for communication dkt kpm...jadi,saya nak tanya,akak dulu ada tak kena temudga? Tq :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam. :)
      Akk dlu takda temuduga dik. Seingat akk lah.

      Delete
    2. same with meee 🤒

      Delete
    3. same with meee 🤒

      Delete
  6. assalammualikum..boleh saya nak tahu tentang peraturan kpmim?

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. akak nak tnya, smkak tu smka kerian ke smka kedah ? hee saya smka kerian, smbung kpmim kos english jugakk !uhuhu excited ciket

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya smka kedah dulu. pernah jugak dengar smka kerian sebab kawan2 pernah buat lawatan ke sana dulu. hehe.

      Delete
  9. baca lagi.. tengah down nih. semoga momoy dapat buat juga mcm ecan. kalau tak dapat banyak. sedikit pun momoy bersyukur. thx dear ecan dengan tulisan yg ikhlas dari hati

    ReplyDelete
  10. Hello, i'm currently a DEC student at KPMIM. I'm really amazed by your story. You're right. cgpa, course and institute doesn't determine your future. What determine your future is your relationship with Allah S.W.T xD

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh tak saya nak tahu, kalau pergi interview soalan apa je yg dia tny

      Delete
  11. Assalamualaikum
    Hye akak nak tanya sy budak dec last sem ...sy nk mintak pendapat akak psl internship sy tk thu nk apply mana.. . Kalau boleh sy nk avoid writing im more to communication

    ReplyDelete
    Replies
    1. bole saya tau kalau interview soalan apa je yg ditanya?

      Delete
  12. Assalamualaikum kak saya tanya boleh ke lepasan DEC nak SAMBUNG degree in masscom kat uitm?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. boleh je. ada kawan2 DEC akk yang ambik masscomm uitm. kebanyakan lepasan dec mmg akan further in communication jugak. ada masuk uitm, usm, uia, unisel. merata rata lah. good luck!

      Delete
  13. assalamualaikum kak apa pendapat akak tentang course ni susah tak?

    ReplyDelete
  14. Salam kak. Kalau mcm saya ni nk ckp english gagap bertulis pun grammar tk bagus. Agak² boleh servived tk dlm DEC ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. sorry saya baru baca komen ni. inshaallah saya rasa boleh survive kalau tak putus asa. Saya sampai sekarang pun tak lah fluent sangat. Sebab nak excellent dalam bahasa, kita kena selalu cakap dalam bahasa tu. dan surrounding saya pulak bukanlah fully in english. jadi bila tak cakap sangat, jadilah tak fluent. jangan rasa down. awak akan belajar kat sana. watching movies dengan subtitle english and dengar lagu pun banyak membantu. kalau rajin baca novel pun membantu. usaha dan doa selalu!

      Delete
  15. Aslkm. Sy nk tanya kalau kita dpt pointer rendah setiap sem, kita kena bayar balik ke yuran pengajian dan elaun yg diberi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. tak perlu bayar balik kalau pointer rendah. cuma perlu bayar balik kalau sampai diberhentikan saja.

      Delete