>

Wednesday 12 March 2014

Karnival Pendidikan MARA (untuk adik adik lepasan SPM, untuk yang nak sambung degree ka apa & yang nak cari kerja)

Assalamualaikum

K, ekceli Karnival Pendidikan MARA ni acara tahunan MARA yang depa buat untuk bagi pendedahan kat dak-dak lepasan SPM ataupun golongan belia yang still nak further study tapi tak mampu dari segi kewangan ke apa. Untuk orang-orang yang nak cari kerja pun boleh mai Karnival Pendidikan MARA ni. Kiranya MARA nak tolong kita buat keputusan la mana tempat yang sesuai kita mintak, yang sesuai dengan minat kita. Gittew. Takdala nak salah pilih, inshaallah. 

Contoh macam hang rasa macam hang dah takmau sangat dah belajaq macam kat sekolah dulu tu, hang takmau amik diploma, takmau masuk matriks ka form6 ka apa sebab semua hang tak minat, pastu hang decide takmau belajaq dah. Hang kata hang dah tak minat belajaq. Padahal sebenaqnya hang bukan tak minat belajaq, tapi hang cuma tak minat langsung dengan kos-kos yang macam dok belajaq dulu. Contoh berkaitan Bio Fizik Kimia Math English semua hang tak minat. Mungkin minat hang sebenaqnya lebih kepada yang berkaitan kemahiran contohnya hang suka design design baju hikhik. Or suka nak belajaq memasak ke apa ka.  Suka yang berkaitan pengurusan hotel ke apa. Camtu. So jangan kata dah tak mau belajaq k. Cari ja apa hang minat, inshaallah ada. Jangan malas cari ilmu. K, so kiranya dekat Karnival Pendidikan MARA ni depa nak tolong hang sedikit sebanyak nak buat pilihan.  

Kiranya dekat karnival ni banyak la Institusi Pendidikan MARA (IPMa) dan Institusi Pendidikan Tinggi Awam (IPTA) dan Institusi Pendidikan Tinggi Swasta (IPTS) join nak promote program yg ada kat tempat depa. Contoh mcm kat KPMIM, Kuantan (kolej aku le tu hihi), tak ramai yang tau ada kos English kat situ. So mungkin ada yang minat berkaitan dengan English pastu dia just apply yang dekat Maktab dengan UPU. Buat yakin diri ja padahal belum tentu lepas. Wei jangan ingat English A ja boleh dapat okayy. Pastu nanti tengok tengok tak dapat terus dia frust gila then dia pilih kos yang dia tak minat. Kenapa? Sebab dia taktau kat KPM ada kos English Communication yang boleh bawak dia pi oversea lagii haa. So MARA bukak peluang ni la untuk segala IPT dedahkan dekat pengunjung kos apa yang depa offer so that pengunjung tau dan boleh buat pilihan tepat. 

Lain dari tu, ada la agensi agensi yang mostly depa join sebab depa nak cari pekerja baru untuk company depa. So siapa yang nak cari kerja pun boleh la mai Karnival Pendidikan MARA ni. Mana tau Allah takdirkan rezeki hampa kat sini, inshaallah. Doa banyak-banyak okay? Ni kira Pameran Kerjaya la kiranya. Pameran kerjaya ni nak bantu student yang dah habis belajar & student lepasan MARA cari hala tuju dengan bidang yang pernah dia belajar. Contohnya mcm ada kemahiran dalam bidang kereta tapi still takda kerja, so akan ada consultan yang bagi tips utk temuduga, cara buat resume, and macam macam lagi. Ada gak agensi macam PTPTN & bankers. Bolehla hang nak tanya apa apa. 

So, kat bawah ni hampa boleh tengok TARIKH & TEMPAT depa buat Karnival Pendidikan MARA ni. Ada 10 tempat depa buat kat seluruh Malaysia ni. Mark yo calendar k. Jangan terlepas terutama bagi hadek hadek yang baru habis SPM tu. 










































Hah btw, Karnival Pendidikan MARA kat KL weekend ni ada Heliza Helmi. Saja habaq kot ada yang minat dia boleh pi cari haha. Gambar dibawah merupakan gambaq Kak Ija. Kot ada yang lupa muka dia cena.


K, adios amigos

P/s : Azim, mohon belanja Subway! hahah

3 comments:

  1. alaa dah terlepass yang dekat KL!! sedihnyaaa T_T
    Berbaloi tak kalau saya dtg Johor utk attend karnival tu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti inshaallah ada karnival jom masuk U. rasanya kat semua negeri ada buat. konsep lebih kurang sama dengan karnival pendidikan MARA ni. boleh awk attend yang tu :)

      tapi kalau rasa nak pi jugak karnival pendidikan MARA ni kat Johor, pi jela. banyak manfaat inshaallah. :)

      Delete
    2. hi ..sy ad bbrpe soalan nk tnye..hrp boleh reply.. :)
      1)kos ni study psl ap?
      2)cmne kos ni boleh bwk g oversea?
      3)ap skop kje yg ad tuk kos ni?

      mekasehh =)

      Delete