>

Monday 7 March 2016

Mevlana Exchange Program

Assalamu’alaikum

Hi there

Wahh. Semakin hari semakin renggang hubungan aku dengan blog ni kan. Aku semakin yakin dan percaya bahawa ini semua adalah disebabkan aku dah makin dewasa. Kofkof. Sebab makin dewasa makin jadi malas nak share-share semua benda. Entahlah. Bila nak tulis terus rasa “Takkan itu pun nak share, like seriously?”. Makanya, terus tak jadi tulis.

Tapi kalini kasi chance la untuk diri sendiri cerita sikit. Esok lusa dah tua (kalau panjang umur, inshaallah) boleh baca lagi.

Hujung February lepas, aku dapat tau UNISEL ada buat student exchange program dengan uni di Turkey. Mula-mula aku buat acuh tak acuh ja sebab pikir macam susah ja nak dapat. Tapi nak jugakla try apply. Mana tau rezeki. Walaupun aku tak pikir sangat pun pasal semua ni.

Masa yang ada cuma dua hari. Harini aku tau pasal tu, esoknya dah tarikh last hantar borang. Memandangkan hari yang aku tau pasal exchange program tu aku memang busy dengan assignments and classes so aku takdan la nak pikir secara serious pasal nak apply semua. Malam tu dicelah-celah kemengantukan aku sambil buat assignment, aku sempat lagi curi masa Google ‘Mevlana Exchange Program’. 

Bila dah tengok tu ofkos mula dalam kepala berangan-angan kalaulah dapat gila weh memang tu jadi highlight hidup aku sepanjang 22 tahun hidup ni la hahaha. Punyala hambar hidupku selama ni. Semuanya biasa-biasa. Jadi, bila fikir pasal program ni saja pun buat aku rasa macam impossible benda-benda SUPER AWESOME ni boleh dapat kat aku. Bukan impossible, tapi urm.. serious susah sangatla nak dapat since aku memang tak pernah berpeluang dapat benda-benda gila amazing gitu. Dapat jadi pengawas pun tak pernah wehh. Dapat join camping dalam hutan pun tak pernah.

Hidup aku dari sekolah rendah memang lebih kepada belakang tabir. Tak pernah menyerlah kedepan. Sukan sampai peringkat negeri pun still la tak femes kat sekolah. Dapat 5A UPSR pun takda orang peduli sangat sebab memang aku tak dikenali sangat pun. Masuk sekolah menengah lagi la tenggelam, sampai at last famous sebab buat masalah. PMR 7A pun tak berharga sangat kat sekolah tu so memang orang tak peduli la. SPM 3A...1G (Arabic) yep memang orang peduli sebab rosak reputasi sekolah. Kiranya jarang la aku dapat yang baik-baik, tambah lagi something BIG macam ni. So, pikir kalau aku dapat ke Turkey tu memang rasa GILA WEHHHHHHHHH.

Then esoknya antara gap kelas gigihla aku print borang segala and godek-godek fail cari sijil MUET. Tak sempat makan, tak sempat bernafas. Tangan menggigil sebab nervous tak hengat dunia sebab benda ni terlalu besar untuk aku. TERLALU. Plus aku nervous gila takut tak sempat submit semuanya kat dean office. Bayangkan kalau aku tak sempat apply padahal peluang depan mata. At least try kan. Aku kena print latest result tapi time-time tu jugaklaaa tak boleh buka result dekat student portal sebab ada outstanding balance RM200. Selalunya aku bayar OB time nak dekat-dekat final exam.

Aku pun tolong settlekan borang A jugak since printer dia rosak. Tak kisahla pasal tu sebab dari awal masuk UNISEL memang A dah banyak banyak banyaak sangat tolong aku termasukla tolong print macam-macam sebab aku belum ada printer lagi masa tu. Plus dia bayar, aku bayar. Tak kesah hee.

Makanya aku pun kalutla pi beratur panjang gilaaa di mesin ATM nak withdraw duit untuk bayar OB. Masa makin suntuk sebab aku berkejar dengan kelas yang tinggal lagi 30 minit nak mula. Terus call D mintak pinjam dulu duit RM50 ja sebab line beratur ATM sangat panjang. Thanks God D jawab call and dia ada cash RM50. Berlari aku pi kat D amik duit, then aku pi finance bayar semua OB. Then lepastu mintak finance buat borang untuk print result. Berlari aku ke HEP (kalau tak silap) untuk print result. Dah settle semua aku pun check lagi borang semua adakah dah complete. Then aku pi hantar kat dean office.  

Keesokan harinya aku dapat call dari Puan Farah, dean’s assistant, untuk ke office. Sampai di sana dia cakap untuk Suleyman Demirel Uni (SDU) cuma ada 1 tempat yang depa offer, while for Ataturk Uni pulak ada 2 tempat. So, Puan Farah suruh kami ubah uni yang kami apply dari SDU ke Ataturk so that peluang untuk dapat lebih tinggi. Makanya, aku, D & A pun ubah lah. Oh lupa nak mention, masa dapat tau pasal programme ni kami decided untuk apply. Aku dengan A memang rapat, while D is my housemate. All three of us are classmates.

Time tu la aku baru dapat tau saingan untuk 2 tempat di Ataturk Uni adalah cuma 5 orang. Terkejut wehhh sebab aku expect lebih dari 10 orang. Like siapa yang nak lepaskan peluang ni kann. Ofkos semua orang akan apply. Why it is just only 5 of us??! Ya Allah peluang makin luas untuk dapat. 5 orang fight for 2 places! Aku makin excited+cuak!!!

Aku nampak antara 5 borang tu:

1) Sorang budak sem2. Result paling tinggi antara kami berlima. Tapi dia baru sem2 kot, tak fair nak judge based on result. Result dia baru sekali punya iaitu result sem1 dulu. Then dia takda sijil MUET, tapi macam sijil yang sespesis MUET jugak. Tak ingat apa namanya dan tak reti nak tengok berapa yang dia dapat. D pulak cakap dia pernah sekelas dengan budak tu, dia cakap budak tu punya English memang power lahh. Alamak aii terus aku down.

2) A. A punya GPA dean list. 3.50++ aku tak ingat berapa. CGPA A pulak just beza 0.01 ja dari aku, iaitu 3.60. Sijil MUET A hilang. Lagipun kami cuma ada sehari dua ja untuk prepare, so siapa yang tertinggal result di rumah or tak ingat letak mana memang susah crita la. Tapi A tetap apply, mana tau rezeki katanya. Dan dia confident habis dia akan dapat. Aku pun tak faham kenapa. Dia siap cakap dengan aku dia rasa dia akan terpilih join programme ni. Dia punya confident tu sampai aku rasa annoyed. Like, how can you be thattt confident? Borang pun tak lengkap, result pun rendah dari aku.

3) D. D punya result semester tu aku taktau. Yang aku tau awal sem dulu aku tanya D result macam mana, dia cakap okay ja, tapi tak dean list. D always dapat rendah dari aku. Dan D jugak takda sijil MUET, sama kes dengan A.

4) N. N punya result jauhhhhh beza dari kami semua. Dia dalam 2.50++ aku tak ingat berapa. Dan N pun tiada sijil MUET.

5) AKU! GPA aku 3.84 dan CGPA aku 3.61. Aku juga dah masukkan sekali salinan sijil MUET aku. Walaupun cuma Band 3 at least aku ada sijil, which means borang yang depa mintak (result, language certificate) semua aku dah hantar lengkap.

So, berdasarkan kelima-lima orang yang apply ni, jujurnya aku nampak peluang aku cerah nak dapat ke Turkey. Jujurlah weh, kalau hampa semua nilai dari semua requirement tu apa hampa akan pikir? Mesti pikir peluang aku cerah jugak kan. Borang aku lengkap semua. Result aku okay. SO HARAPAN AKU BESAR. Impian aku dah kira menggunung tinggi dah la.

Walau bagaimanapun dalam hati aku still cakap macam impossible aku nak dapat benda se-awesome ni seriously weh. Benda ni terlalu dahsyat untuk diri aku. Kalau dapat memang aku rasa pengsan wehh.

Esoknya tengah-tengah malam A call aku tanya macam mana nak eja uni yang kami apply. Aku bagitaula A.t.a.t.u.r.k. Then aku tanya kenapa tetiba ja tanya camni. Dia cakap dia dapat call dari dean sendiri suruh isi borang online.

Down.
Aku terus down.

Emosi.

Kenapa dia dapat? Borang dia tak lengkap. Result dia bawah dari aku. Kenapa dia dapat? Borang dia tak lengkappp. Kenapa aku tak dapat? Aku buat semua lengkap. Dia dapat. Aku tak dapat. Aku yang uruskan borang dia. Aku yang buat semuanya untuk dia while dia tidur kat rumah and aku call untuk pinjam duit RM50 untuk bayar OB tapi dia tak jawab and later that day dia cakap 'oh sorry saya tidur' camtu ja. Dan dia confident sangat akan dapat. And akhirnya dia dapat. Aku tak dapat... Allah. Keikhlasan pertolongan semua tu diuji.

Ahh mungkin dia tak dapat lagi pun. Mungkin belum confirm. Mungkin esok prof akan call aku suruh buat yang sama macam prof suruh A buat. Mungkin.

Tapi tak mungkin jugak. Kalau betul aku dapat mesti aku pun akan terus prof call. Atau adakah prof call aku tak dengar?

*check phone dengan penuh teliti dan dengan harapan ada miscall dari unknown number*

Memang takda. Memang tak ada.

Nak nangis tapi air mata tak keluar. Nak nangis sangat-sangat. Harapan dah menipis.


Esoknya aku tanya D ada dapat call tak dari prof. Dia cakap yep, ada. “Prof suruh isi borang online..bla..bla”

*senyum nipis*

Redha.
Aku memang tak dapat call atau apa-apa.


Wasap N, tanya ada dapat call dari prof tak.
N cakap takda.

Makin jelas semuanya. Cuma 2 orang yang dipilih. Dan ternyata bukan rezeki aku.

Walaupun jelas ikutkan terang-terang punya jelas memang aku yang harapan paling tinggi akan dapat ke Turkey.

Result aku tinggi dari A, D, N. Cuma budak sem2 tu ja yang tinggi dari aku result dia. Tapi dia baru sem2. Baru sekali result dia tu. Aku, A & N dah sem5. Result kami result yang berkumpul selama 4 sem. D pula dah sem7. Tak fair nak compare result dengan budak sem2 tu.

Borang aku lengkap dari A, D, N. Depa tiga-tiga takda language certificate. Aku ada.

Tapi kalau dah nama bukan rezeki, bukan lah.

Kalau dah nama rezeki depa, borang tak lengkap pun boleh dapat.

Sebijik macam yang Ummi cakap bila aku cerita pasal ni.

"Bukan rezeki, macam mana pun memang tak dapat" lebih kurangla ayat ummi.

Hikmahnya Allah ja yang tau.

Mungkin aku kesana aku takleh concentrate study padahal aku nak sangat sangat sangat sangat grad dengan first class.

Mungkin A kesana lebih membawa manfaat kepada ummah since A memang aktif dalam program usrah dia. Mungkin. Mungkin manfaat untuk A dimasa depan nanti since dia memang bercita-cita besar nak create something untuk educate masyarakat, yang mungkin sedikit sebanyak ilmu dia dapat disana nanti.

Mungkin D dapat so nanti dia boleh contribute something dalam dunia journalism ni since dia memang semangat sangat sangat nak masuk journ. Dulu dia corporate comm, then bila journalism course dibuka dia terus ubah couse wehh. Memang nak sangat-sangat dengan journ. Nampak semangat tu.

Entahla. Wallahu’alam. Ni semua rahsia Allah yang kita sendiri belum nampak lagi apa hikmahnya.

Aku dah meroyan 2, 3 hari. Tapi sekarang dah tenang Alhamdulillah. Hehe.

Biasalah weh, siapa tak meroyan. Semuanya berlaku terlalu cepat. Aku dapat tau pasal exchange program ni, aku kalut-kalut isi borang aku dan A semua dengan menggelatar habis sejuk kaki tangan sebab tak makan plus sebab terlalu nervous kejar masa semua, berlari sana sini bayar OB, print result bagai, then kalut-kalut hantar. Lepastu tengok borang orang lain nampak pulak cuma 5 orang so harapan menggunung terus. Then tetiba hati dihancurkan dengan berita orang lain dapat call tapi aku tak dapat. Aku yang tolong isi dan hantar borang orang pulak tu. Huu. :’)

Orang yang tak berada dalam situasi aku, aku yakin depa takkan faham apa yang aku rasa. Sakit weh. Sakit.

Berharap something yang kita sendiri rasa impossible sebab peluang keemasan sangat dalam hidup yang serba serbi hambar, tapi kita cuba letak harapan tinggi-tinggi mana tau rezeki, kemudian tengok harapan memang tinggi, tapi at last tetap bukan rezeki. Perasaan tu hmm....

GILA BERDERAI HATI WEHHH.

Tapi sekarang dah redha and dah cuba tumpang happy untuk A & D. Rezeki depa mungkin. Hikmah tu belum nampak lagi sekarang. Semoga semuanya yang baik-baik saja akan jadi. Sama ada untuk yang pergi dan untuk yang masih disini.

Doakan aku dan kawan-kawan dapat grad dengan first class degree dan bebas hutang PTPTN!




Update: Malam A call dan tanya ejaan uni yang kami apply tu, actually kami ada gaduh malam tu. Sebab aku sakit hati sangat dia dapat sedangkan terang-terang aku lagi layak, dan cara dia confident sangat dia akan dapat programme tu buat aku rasa something fishy. Then dia called me at 12am just untuk tanya ejaan, and bila aku tanya "Kenapa tetiba nak tanya ejaan?" terus dia balas dengan kering gila "prof suruh apply online". Takda dia nak berbasa basi dulu cakap baik-baik yang dia dapat call dari prof. Takda dia nak said sorry aku tak dapat. Dia just cakap kering camtu and letak fon. I dont remember how the call ended, but I remember it being so short. And aku marah and aku whatsapp dia dengan menggeletar sebab marah sangat. I said something like we all know I'm the one who supposed to get this. Sounds rude but I was so frustrated and angry with the way he treated me. Yes, HE. He was my ex boyfriend. Listen kid, never ever ever couple dengan budak sekelas. Sama-sama berebut nak result yang terbaik, jadi rival, camnilah jadinya.

Yang buat aku marah sangat sebab dia kata something like maybe aku tak dapat sebab selama ni dia yang ajar aku. Good result yang aku dapat sebab dia yang ajar aku. Dude was so angry with me sebab girlfriend dia yang dia dok ajar and study sama-sama dapat lagi tinggi result dari dia. There's one time dia suruh aku buat assignment dia and of courseeee aku tak buat, dengan alasan period pain lah apa lah. Then dia kata aku bohong pasal period pain. Yes dude, I did lied about period pain because of course aku takmau buat assignment hang. Pastu dia sakit hati result aku baik. Kah. Aku imagine how proud he was when he called me and said "Prof suruh apply online". Aku yang apply untuk dia, then dia dapat, and dapat cakap kat aku camtu "prof suruh apply online" wow, that must felt very good, ya?? Mesti dia puas gila.

BUT NOPE. HAHAHAHAHAHAH

Sekarang hikmahnya dah dapat aku lihat. Sampai kesudah takda siapa pun dapat pi Turkey, baik A, baik D. Dua-dua tak dapat pi. Aku taktau apa kisahnya, malas nak siasat betul-betul sebab dah terluka. Dan aku makin pulun study sebab focus nak grad first class. Yang aku tau masa dalam kelas pernah lecturer tanya 'so how, A, apa cerita Turkey?'. And dia reply dengan suara yang langsung tak convincing. He said, 'entahlah prof tu cemana tah'. Like dia takmau betul-betul cakap pun pasal tu. Aku at the other side of the class, GELAK DALAM HATI KAHKAHKAH. He sounded not so proud now, eyy????

Dan few months later aku dapat ke Kazakhstan dua minggu. Head of Department (Sir Khalil) sendiri whatsapp aku masa cuti semester dan tanya kalau aku berminat nak join Summer Programme ke Kazakhstan. Takda langsung A, takda langsung D. (Aku takda issue dengan D, D okay ja).

Dan one year later aku grad first class. Dan aku dapat Best Student Award for Journalism.

Bila terlalu down, sedih, ingatla kita taktau apa hikmah disebalik semua yang berlaku. Percaya ja dengan apa yang Allah atur untuk kita.


4 comments:

  1. paling sedih bila baca part A tanya macam mana nak eja nama uni yang korang apply ni. Like..... dia apply uni tapi dia taktahu ejaan nama uni tu? Ouch.

    ReplyDelete
    Replies
    1. im the one yg apply for A. sebab printer dia rosak. huhu. so alang2 isi borang utk diri sndiri, sy tlg isi sekali utk dia then terus print.

      Delete
  2. Mungkin belum rezeki, mungkin ada yang lebih baik menanti :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. inshaallah. Allah lebih tahu kan apa yg terbaik untuk kita :D

      Delete